İnsan Hakları Politikası

1 AMAÇ

1.1. İnsan Hakları Politikası (bundan sonra “Politika” olarak anılacaktır), Boyçelik Metal Sanayi ve Ticaret A.Ş.’nin (bundan sonra “Şirket” olarak anılacaktır) faaliyetlerini sürdürürken benimsediği ve uyguladığı insan hakları kural ve prensiplerini tanımlayarak bu konuda çalışanları, iş ortakları, tedarikçileri ve tüm değer zinciri için bir rehber oluşturmayı amaçlar.

1.2. Politika; İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, Birleşmiş Milletler (BM) Küresel İlkeler Sözleşmesi (UNGC), BM Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, Temel Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) Sözleşmeleri, Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) Çokuluslu Şirketler için Rehber İlkeleri, BM İş Hayatı ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri ve yerel düzenlemeler temel alınarak hazırlanmıştır.

2 KAPSAM

Politika,

  • Şirketin tüm yönetici ve çalışanlarını,
  • Mal ve hizmet alınan firmaları, tüm iş ortaklarını ve çalışanlarını,
  • Dış hizmet alınan firmaları; danışmanlar, avukatlar, müşavirler ve dış denetçiler de dâhil olmak üzere Şirket adına görev yapan kişi ve kuruluşları, Şirket’in ticari ilişki içinde olduğu müşterileri de dâhil olmak üzere tüm değer zincirini

kapsar.

3 GÖREV VE SORUMLULUKLAR

3.1. Yönetim Kurulu

3.1.1. Yönetim Kurulu, Politikanın oluşturulması, uygulanması ve güncellenmesinin sağlanmasından sorumludur. Ayrıca Politikada yer alan ilke ve esaslara aykırı olan ihlal ve şüpheli durumlarda bildirim, inceleme ve yaptırım mekanizmaları olan Etik Kurul ve İç Denetim Departmanının etkin bir şekilde faaliyet göstermesinin üst gözetiminden sorumludur.

 

3.2. Etik Kurul

3.2.1. Etik Kurul, Politikada yer alan ilke ve esaslara aykırı olan ihlal ve şüpheli durumların bildirilmesi için gerekli iletişim kanallarının kurulmasından sorumludur ve bildirimde bulunan kişilerin gizliliğini, güvenliğini sağlamaya yönelik tedbirler alır.

3.3.İç Denetim Departmanı

3.3.1. İç Denetim Departmanı, Politikada yer alan ilke ve esaslara aykırı olan ihlal ve şüpheli durumların tespiti halinde ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak, Disiplin Cezası ile sonuçlanabilecek durumlar hakkında objektif değerlendirmeler yapar. İç Denetim Departmanı, gerektiğinde önleyici ve düzeltici tedbirler almaya veya iş birimlerine ve İnsan Kaynakları Departmanına bu konuda önerilerde bulunur.

 

4 UYGULAMA

4.1. Şirket, tüm faaliyetlerinde evrensel standartlara, toplumsal değerlere, insan hakları ve çalışan haklarına ilişkin yerel düzenlemelere uyar.

4.2. İnsan Haklarına Saygı

4.2.1. Şirket, çalışanları, iş ortakları, müşterileri, rakipleri ve faaliyet gösterdiği topluluklarla olan ilişkilerinde evrensel insan haklarına uygun şekilde davranır ve karşılıklı olarak aynı anlayışla hareket edilmesini bekler.

4.3. Çocuk İşçi ve Zorla Çalıştırma

4.3.1. Şirket çocuk işçiliği, yasa dışı ve/veya zorla çalıştırma, çalışanlara kötü muamele, kayıt dışı çalıştırma, gibi insan hakları ile yasal düzenlemelere aykırı tutum ve uygulamalara müsamaha göstermez.

4.4. Şiddet ve Kötü Muamele

4.4.1. Şirket tüm çalışanlarına güvenli, saygılı ve insan onurunun zedelenmeyeceği bir ortam sağlamayı taahhüt eder. Çalışanlarımız da sebebi ne olursa olsun herhangi birine fiziksel ve psikolojik şiddet ve kötü muamelede bulunmamak ve başkalarının bu tür davranışlarda bulunmasına göz yummamak zorundadırlar. Eyleme geçmese bile şiddet ve kötü muamele tehdidi veya gözdağı verme amaçlı korku salma girişimleri de aynı kapsamda değerlendirilir. Fiziksel, sözlü, cinsel veya psikolojik taciz, suistimal veya tehdidin hiçbir türüne tolerans gösterilmez.

4.5. Çeşitlilik, Eşitlik ve Kapsayıcılık

4.5.1. Şirket, çalışanlarına farklılıkları ne olursa olsun, kendilerini tam olarak dâhil hissettikleri, tüm davranışlarında birbirinin hak ve onurunu gözetecekleri bir çalışma ortamı sağlamayı taahhüt eder. İşe alım, yerleştirme, kariyer gelişimi, eğitim, ücretlendirme ve terfi kararları; çalışanın yalnızca niteliği, performansı, becerisi ve deneyimi temel alınarak yürütülür.

4.5.2. Şirket, iç ve dış iletişiminde çeşitlilik, eşitlik ve kapsayıcılık prensiplerine özen gösterir;  toplumun temel değerlerine aykırı unsurlara yer verilmez.

4.5.3. Şirket, faaliyet gösterdiği her alanda kişilerin hak ve özgürlüklerini destekler. Hiçbir koşulda kişilerin etnik kökenine, cinsiyetine, rengine, ırkına, milliyetine, ekonomik durumuna, dinine ve diğer inanışlarına bağlı olarak ayrımcılık yapılmaz. Bu durum müşteri, çalışan ve tedarikçilerle olan tüm ilişkilerde geçerlidir.

4.6. Ayrımcılık

4.6.1. Şirket, yaş, cinsiyet, ırk, renk, dil, din, felsefi ve siyasi görüş, etnik köken, ekonomik durum, cinsel yönelim, sağlık durumu, engellilik, dış görünüş, giyim ve yaşam tarzı açısından ayrımcılık yapılmaz; ayrımcılık içeren davranış, eylem veya herhangi bir türde misillemeye tolerans gösterilmez.

4.7. Toplu Sözleşme Hakkı ve Örgütlenme Özgürlüğü

4.7.1. Çalışanların mevzuata uygun olarak örgütlenme özgürlüğü ve toplu sözleşme hakkına saygı gösterilir ve bu haklarını kullanan çalışanlar hiçbir şekilde baskı veya ayrımcılığa maruz bırakılmaz.

4.8. İş Sağlığı ve Güvenliği

4.8.1. İş sağlığı ve güvenliği Şirket’in temel önceliklerindendir. Şirket, işletmelerinde ve faaliyet alanlarında sağlık ve güvenlik risklerini asgari düzeyde tutmak için önlemler alır ve sürekli iyileştirmeye yönelik iyileştirici, düzeltici ve önleyici faaliyetler gerçekleştirir. İlgili yasal mevzuatlara uyum sağlar ve gereksinimleri karşılar. Tüm çalışanlardan iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin politika ve prosedürleri takip etmesi beklenir.

4.9. İfade Özgürlüğü

4.9.1. Şirket, çalışanların, iş ortamında ifade özgürlüğü hakkını kullanmalarını sekteye uğratacak her türlü durumun önüne geçmeyi taahhüt eder, çalışanların kendilerini özgürce ifade etmeleri için gerekli ortamları sağlar.

4.10. Çalışma Saatleri, Ücretler ve Özlük Haklar

4.10.1 Şirket, ücret ve özlük haklarını sektör dinamiklerine, yerel işgücü piyasasına göre ve geçerli toplu iş sözleşmelerinin şartlarına uygun olarak rekabetçi bir şekilde oluşturur. Operasyonlarını ücret, çalışma saatleri, fazla mesai ve yan olanaklar hakkındaki geçerli yasalara uyum içinde yürütür. Çalışanların iş saatleri içerisinde verimliliklerini artırmaya yönelik çalışmalar gerçekleştirerek, fazla mesai yapılmasının önüne geçilmesini amaçlar, iş ve özel hayat dengesinin korunmasını destekler.

4.10.1 Şirket, işyerinde gelişimi sürekli destekleyen, üretken ve motive edici bir çalışma ortamı oluşturulmasını, kişisel gelişim fırsatlarını teşvik eder.

 

5 ŞİKAYET MEKANİZMASI

5.1. Şirket Politikada yer alan ilke ve esaslara aykırı olan ihlal ve şüpheli durumlar Etik Hat üzerinden Etik Kurul’a bildirilir. Bildirimde bulunan kişi/kişilerin iyi niyet dışı bildirimlerde bulunmaması kaydıyla, bildirimi yapan kişiye yönelik hiçbir baskı ve misilleme yapılmaması için gereken önlemler alınır ve ihlal bildirimleri gizlilik esasları çerçevesinde soruşturulur. Soruşturma sonucunda Politikada yer alan ilke ve esaslara aykırı bir durum tespit edildiği takdirde sorumlu kişi/kişilere İç Denetim Departmanı tarafından eşitlik ilkesi gözetilerek yaptırım uygulanabilir.

Etik Hat:

E-posta: etik@boycelik.com.tr

Adres: O.S.B. 37. Cad. No:4, 38070 Melikgazi, Kayseri, Türkiye

Etik Kurul ve Soruşturmaya dair detaylar EN-PL-006 ETİK KURALLAR POLİTİKASI yer almaktadır.

6 RAPORLAMA VE ŞEFFAFLIK

Şirketin insan hakları performansı, Şirket Sürdürülebilirlik Raporu yıllık olarak beyan edilir. Bu aracılıkla kamuoyuna ve tüm paydaşlara insan haklarına ilişkin taahhütler, faaliyetler ve performans duyurulur.

 

7 YÜRÜRLÜLÜK

İşbu Politika 01.10.2024 tarihli Yönetim Kurulu Kararıyla yürürlüğe konmuştur. İşbu Politika yeni bir duyuru yapılana kadar geçerli ve yürürlükte kalacaktır.

 

8 DESTEKLEYEN DOKÜMANLAR

EN-PL-006 ETİK KURALLAR POLİTİKASI

EN-PL-017 SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK POLİTİKASI

EN-PL-009 İNSAN KAYNAKLARI POLİTİKASI

EN-PL-010 İSG POLİTİKASI